< powrót

1974

22 lipca 1974,
Warszawa, ul. Marszałkowska, XXX-lecie PRL

Na czele parady powietrznej leciały samoloty TS-11 Iskra w kilku grupach. Następnie przelatywały klucze Lim-6bis, MiG-21, Su-7B. Największą sensację wzbudziła piątka samolotów Su-20 z 7. BLBR na małej wysokości z rozłożonymi skrzydłami i ciągnących za sobą czerwone smugi dymów [Dymy były nie czerwone a czarne, ponieważ samolot leciał na mniejszej prędkości i nie spalało się dokładnie paliwo.*]. Przelot odbył się na wysokości 350 m z prędkością 850 km/h. Był to pierwszy publiczny pokaz tych nowoczesnych samolotów.
28 lutego 1997 roku odbyły się ostatnie, przebazowujące loty polskich Su-20. Z Powidza do Bydgoszczy maszyny przeleciały nad Witkowem w tak jak 25 lat wcześniej - pięciosamolotowym klinem...

Skład ugrupowania klina 5 x Su-20 (maszyny o n/b 01-05):
Prowadzący - kpt. pil. Aleksander ZIELENOW;
I prawoskrzydłowy - por. pil. Jerzy DOLINIEC;
II prawoskrzydłowy - kpt. pil. Stanisław WALCZAK;
I lewoskrzydłowy - kpt. pil. Mieczysław KAFEL;
II lewoskrzydłowy - kpt. pil. Ignacy URBANIAK.
Samoloty przyleciały na defiladę z Modlina. Do Żerania leciał z nimi por. pil. Bogdan LIKUS, jako rezerwowy (n/b 06).


Foto Lech Zielasowski

Su-20 1974

Su-20 1974

Większa liczba śmigłowców Sm-2 (Sm-1?), Mi-2, Mi-4 i Mi-8, pomalowanych na kolory ochronne, przeleciała również nad Placem Defilad w Warszawie.
[Śmigłowców przeleciało łącznie pomiędzy 40 a 60 szt. Piszę "pomiędzy" bo już nie pamiętam czy Sm-2 i Mi-2 przeleciały po 10, czy też po 20 maszyn każdego z typów? Śmigłowce ciężkie, to na pewno 10 x Mi-4 i 10 x Mi-8. Leciały parami, prawdopodobnie aby zejść jak najniżej. I faktycznie, sunęły "tunelem" Marszałkowskiej tak, że z 5-go piętra specjalnie nie trzeba było zadzierać głowy. Do tego w okolicach Placu Wilsona od każdej z kolumn odłączyła się jedna maszyna rezerwowa i zmykała w kierunku Babic, chociaż wszystkie śmigłowce operowały z Modlina.**].

1974


Na zakończenie tej parady samolot Su-7B wzniósł się błyskawicznie pionową świecą na kilka tysięcy metrów w górę, demonstrując ciąg potężnego silnika. [(potrzebny stopień)Zbigniew Dziedzic z Bydgoszczy na Su-7BKŁ.***].

_____________________
Cz. Krzemiński "Polskie lotnictwo wojskowe 1945-1980 wyd. 1989, s. 136-137
7. Pułk Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego, M. Mikołajczuk, J. Gruszczyński, Rossagraph 2006

* źródło
** źródło
*** źródło

< powrót