< powrót

1969

 

22 lipca 1969,
Warszawa, XXV-lecie PRL

Na XXV rocznicę istnienia PRL wojskowi planiści opracowali kolejną wielką defiladę. W jej trakcie miałby pojawić się nie prezentowane dotychczas ugrupowania. Były to rzymska liczba XXV, dwa grunwaldzkie miecze, a także powtórzone (choć w mniejszych rozmiarach) orzeł (29 zamiast 33 Ił-28) i tafla. Prócz tego miały pokazać się w znacznej liczbie śmigłowce.
Całą defiladę zaplanowano jak zwykle w kilku wariantach, zależnie od warunków atmosferycznych. Wariant zasadniczy przewidywał 3 podstawowe elementy złożone z lotnictwa poddźwiękowego (lider An-12, XXV, grunwaldzkie miecze, tafla, flaga), naddźwiękowego
(kolumna MiG-21PF/PFM, kolumna Su-7) i śmigłowców (lider, kolumna kluczy SM-2, kolumna kluczy Mi-2, kolumna Mi-4 i Mi-8) - w sumie 302 statki powietrzne.

Za całość rzutu powietrznego był odpowiedzialny Dowódca WL gen. dyw. pil. Jan Raczkowski, na głównego nawigatora powołano płk. nawig. Włodzimierza Bilińskiego.

Próba generalna, podczas której wszystkie ugrupowania przeleciały zgodnie z harmonogramem, odbyła się nad Warszawą, 21 lipca we wczesnych godzinach porannych. Niestety nazajutrz plany pokrzyżowała pogoda. Niska podstawa chmur oraz zła widzialność
wykluczyły zrealizowanie I wariantu. Kierownictwo części powietrznej defilady zdecydowało się na wariant III - przelot śmigłowców.
Po rzucie pieszym defilady, kolumnie wojsk zmechanizowanych - przeleciały śmigłowce, zaprezentowane po raz pierwszy w takiej liczbie. Ich zwarte ugrupowania i niski przelot wzbudziły zachwyt zgromadzonej publiczności.

 

Planowana defilada miała mieć następujący przebieg:


kliknij, aby powiększyć

"Lider" An-12 pilotowany przez mjr. Tadeusza Gila z 13. PLT w towarzystwie 8 TS-11 Iskra na wysokości 500 m z prędkością 450 km/h.
11 (16) lipca podczas treningów, samolot TS-11 Iskra z ugrupowania lidera (n/b 0411, 1H-0411, pilotowany przez mjr. pil. Kazimierza Marciniaka) na skutek awarii silnika (spowodowanej uszkodzeniem łopatek turbiny) lądował awaryjnie w okolicach Powsina.

"Orzeł" utworzony Z 29 Ił-28 (z 7. BLRB) lecących na wyskości 800 m z prędkością 500 km/h.

"XXV" 37 samolotów Lim-2 na wysokości 650 m z prędkością 500 km/h.

"Grunwaldzkie miecze" 54 samoloty Lim-6 na wysokości 800 m (1000 m ?) z prędkością 500 km/h. Ugrupowanie przygotowały: 6. PLMSz z Piły (prowadzący mjr pil. Jerzy Kozarek) i 8. PLMSz z Mirosławca (prowadzący mjr pil. Franciszek Żurek).

"Szachownica" 36 Lim-2 na wysokości 650 m z prędkością 500 km/h.

"Sigma" trzy piątki Su-7B prowadzone przez mjr. pil. Józefa Dudka, lecące na wysokości 350 m z prędkością 1050 km/h.

"Flaga" 8 Lim-2 z sochaczewskiego 32. PLRTiA ciągnących biało czerwoną "flagę" ze smugaczy - wysokość 500 m prędkość 600 km/h.

"Alfa" 27 MiG-21 lecących na wysokości 250 m z prędkością 850 km/h.

"Beta" 27 MiG-21 lecących na wysokości 300 m z prędkością 850 km/h.

"Delta" 27 MiG-21 lecących na wysokości 350 m z prędkością 850 km/h.

"Lider" Mi-8 ciągnący biało czerwoną flagę ze smugaczy (?) w towarzystwie 2 Mi-2. Przelot na wysokości 200 m z prędkością 120 km/h.

"Kolumna kluczy śmigłowców" 12 SM-2, 9 Mi-2, 6 Mi-4, 3 Mi-8 na wysokości 200 m z prędkością 120 km/h.


Mi-8 pilotowany przez płk. pil. Zofię Andrychowską

 

W czasie przygotowań do defilady wydawano różne gazetki: wydanie polowe zgrupowania defiladowego 'Głosu Zołnierza', gazetę lotniczego zgrupowania defiladowego 'Start'. Przed i po planowanej defiladzie artykuły ukazywały się także w Tygodniku WL i OPK 'Wiraże'. Skany z archiwum technika s-tu.


powiększ


powiększ

 

________________________
7. Pułk Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego, M. Mikołajczuk, J. Gruszczyński, Rossagraph 2006

 

< powrót