< powrót

1959

 

28 czerwca 1959,
Szczecin, Dni Morza

Samoloty Lim-5 z 34. PLM (przebazowane do Goleniowa) i z 30. PLM.

 

6 czerwca 1959,
Poznań, Międzynarodowe Targi Poznańskie

Z okazji MTP odbyły się pokazy lotnicze zorganizowane przez Aeroklub Poznański. Zaprezentowano loty TS-8 Bies, Ae-45 Super Aero, holowanie przez Jak-12M czterech szybowców, wzlot balonu Syrena ze stadionu "Warty" (na uwięzi).

 

22 lipca 1959,
Warszawa, plac Defilad, XV-lecie PRL


Gen. Jan Frey-Bielecki, Nikita Chruszczow, Władysław Gomułka
tuż przed defiladą powietrzną.

Lider defilady Ił-28 (kpt. pil. Jerzy Knyszewski, nawigator kpt. Ćwiertnia, strzelec plut. Kosarzycki) w asyście 4 Lim-5.

Kolumna 4 (?) rombów samolotów Lim-2 (?).

16 samolotów Ił-28 przeciało w szyku "romb". Formację złożoną z maszyn 33. PLB prowadził mjr Jerzy Adamiec.

Kolumna 5 czterosamolotowych "rombów" Ił-28 wystawiona była przez 7. PLB z Powidza.

1. rombik: mjr J. Wójcik, por. Jan Bar, kpt. Jerzy Kozłowski, kpt. Waldemar Fiałkowski.
2. rombik: kpt. Jerzy Matuszewski, ppor. Aleksander Sidorski, por. Aleksander Zawisza, por. Mieczysław Gaik.
3. rombik: por. Jerzy Wolski, ppor. Albin Krupa, ppor. Benedykt Noworol, por. Feliks Kostka.
4. rombik: kpt. Zbigniew Michnowski, por. Leopold Karcher, ppor. Kazimierz Olszewski, ppor. Stanisław Kłosowski.
5. rombik: por. Aleksander Szeluk, ppor. Henryk Szaliga, ppor. Jerzy Kuźmiński, por. Stanisław Lipowski.

W sumie 15. DLB wystawił do defilady 37 (w tym 5 zapasowych) Ił-28, zgrupowanych na lotnisku w Modlinie.

Ugrupowanie "tafla", składające się z 64 samolotów [4 "rombów" po 16 samolotów Lim-2 (romby boczne) i Lim-5 (romb prowadzący z 39. PLM i zamykający z 1. PLM)]. Formację prowadził ppłk. Marian Bondzior. 16 samolotów Lim-2 z 39. PLM zostało przebazowanych przed pokazami na lotnisko Warszawa Babice.

SKŁADY ROMBÓW:
romb prowadzący
romb prawy
romb lewy
romb zamykający



Od tyłu, po przelocie trybuny, [szyk] przedstawiał
mało efektowny widok z racji tzw. etażerki przezniżeniowej
i samoloty stopniowo wzajemnie się pokrywały
tworząc wrażenie spłaszczonej masy oddalających się maszyn.
[4]

Piloci i maszyny MiG-19 z Wyższej Szkoły Pilotów z Modlina zgrupowani byli przed pokazami na lotnisku Babice, na którym testowano profil lotu naddźwiękowego. Podczas tych prób kierownictwo defilady zadecydowało się wobec mało odczuwalnego i widocznego efektu przeprowadzić próbę na znacznie mniejszej wysokości. Tym razem grzmot sprawił, że w okolicy lotniska posypały się szyby z okien. Postanowiono więc zmienić profil i wysokość lotu. Samolot miał się rozpędzić z nurkując z 6000 m. i wykonując wznoszenie na 3000 m. przekroczyć bezpiecznie barierę dźwięku. [2]

Ugrupowanie 'delta' 6 MiG-19P prowadził kpt. Czesław Kantyka, prowadzeni: kpt. Skrzydłowski, kpt. Jaromin, kpt. Mickiewicz, por. Makarewicz, por. Oczepko.


Na zakończenie parady od strony Ogrodu Saskiego nadleciał MiG-19P (n/b 1012) pilotowany przez por. Romana Operacza, na wysokości trybuny wzbił się prawie pionowo do góry do pułapu około 5000 m. Po pewnym czasie usłyszano głośny huk - samolot przekroczył barierę dźwięku. Była to pierwsza publiczna prezentacja MiG-19 i pierwsze publiczne przekroczenie prędkości dźwięku.

 

 

6-13 września 1959,
Tydzień Lotnictwa, Dożynki na Stadionie X-lecia

Zaprezentowano w locie prototyp polskiego samolotu pasazerskiego MD-12 (SP-PAL).

Klucz Ił-10 pod dowództwem kpt. Packa.

Końcowym akcentem dożynek na Stadionie Dziesięciolecia był przelot dwóch MiG-19 z 28. PLM. Jeden pilotowany przez kpt. Koźlaka leciał na małej wysokości, drugi - pilotowany przez por. Barańskiego - przekroczył na dużej wysokości (7000 m) prędkość dźwięku.

 

13-30 września 1959,
Wrocław, Salon Lotniczy, Święto Lotnictwa

W powietrzu zaprezentował się "latający dywan" 7 MiG-17 prowadzony przez ppłk. W. Hermaszewskiego. Do starego składu (kpt. Kalbarczyk, kpt. Bocoń, por. Szczebiak) doszli piloci: por. Sygnowski, por. Ostrowski, ppor. Lesisz. Rozbudowali swój pokaz z 1958 roku o wykonywaną przez zamykającą trójkę po trzeciej pętli tzw. koniczynkę.

W wystawie statycznej pokazano: Jak-17W "2", Jak-23 "01", Lim-5 "1321", Jak-11 "8", Jak-18, Junak-1, TS-8 Bies, Jak-12 "02", Jak-9W, LWD Żak-3.


Jak-17W na Centralnej Wystawie Lotniczej we Wrocławiu
09.1959 r. (via W. Sankowski)




Jak-23, LWD Zak-3, Jak-9W, Wrocław 1959
Foto Marian Krzyżan

_________________________________
[1] 34. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. Lata 1952-1962, Mariusz Konarski, Lotnictwo z szachownicą, nr 7
[2] Pierwsze myśliwce naddźwiękowe w polskim lotnictwie wojskowym, Marian Mikołajczuk, Lotnictwo 9/2008
[3] Samoloty Ił-28 w lotnictwie polskim cz. I, Marian Mikołajczuk, Lotnictwo z szachownicą, nr 18
[4] Moje przestworza, Władysław Hermaszewski, Bellona 1995
Polskie defilady i pokazy lotnicze 1945-1989, www.lotnictwo.net.pl
7. Pułk Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego, M. Mikołajczuk, J. Gruszczyński, Rossagraph 2006

< powrót