< powrót

1956

W połowie roku z inicjatywy pilotów 1. PLM powstał pierwszy zespół wyższego pilotażu na samolotach Lim-2, w składzie: kpt. Zygmunt Dębowski, kpt. Jerzy Figurski, kpt. Jerzy Grundman.

 

czerwiec 1956,
Babie Doły, Święto Morza

Po raz pierwszy w defiladzie udział wzięły samoloty Ił-28 i Ił-28R należące do lotnictwa MW (15. selr MW).

22 lipca 1956,
Chorzów, Stadion Śląski, otwarcie stadionu

Piloci 39. PLM (ppor. pil. Jerzy Brzosko i ppor. Stanisław Mikuła) na samolocie Po-2 wykonali lot specjalny nad stadionem, gdzie odbyć się miał mecz piłkarski Polska-NRD. W pierwszym nalocie zrzucono wiązankę kwiatów, w drugim ppor. Mikuła zrzucił piłkę starając się trafić do bramki.

22 lipca 1956,
Warszawa
, ul. Marszałkowska, Narodowe Święto Odrodzenia Polski

15 Ił-28 w kolumnie trójek.

Szturmowce Ił-10.

Kolumna trójek MiG-15 z 31. PLM. Prowadzący Władysław Hermaszewski.

 

26* sierpnia 1956,
Warszawa, Okęcie, Święto Lotnictwa


(kliknij aby powiększyć)

Pokazy lotnictwa wojskowego rozpoczęła akrobacja 3 samolotów Junak-3 pilotowanych przez kobiety: mjr Sosnowską, kpt. Andrychowską, por. Kamińską.

Po raz pierwszy trójka pilotów z 1. PLM zaprezentowała skomplikowaną wiązankę figur na samolotach Lim-2, szczególnie widowiskowa była zespołowa beczka.

Pokazano prototyp TS-8 Bies oraz samolot Jak-12R.


Jak-12R, Okęcie 1956 r.

50 Ił-28. Wg [1] jednym z punktów defilady był przelot kolumny 5 pięciosamolotowych klinów Ił-28 z pułków 15. DLB.

Do pokazów grupowego pilotażu na samolotach Jak-18 DWL wytypowało OSL-4, wybór padł na pilotów instruktorów z 6. Eskadry Samolotów Szkolnych z Ułęża. Przed pokazami grupa 7 samolotów przybyła na lotnisko na warszawskim Gocławiu.
Piątka samolotów Jak-18 prowadzona przez kpt. Domala zaprezentowała się w kilkuminutowym pokazie średniego pilotażu. W skład tej piątki wchodzili: por. Wiktor Wasilewski, por. Kazimierz Graczyk, por. Siemieniako, por. Waldemar Ankiersztajn i prowadzący kpt. Domal. Nad Okęcie maszyny nadleciały w ugrupowaniu "ława" (pięć samolotów obok siebie, skrzydło w skrzydło). Piloci wykonali kilka wiraży, po czym nastąpiło przegrupowanie w kolumnę. W tym szyku zademonstrowano pętlę. W kolejnym zejściu samoloty samoloty lecąc jeden za drugim wykonały beczki, po zbiórce wykonano jeszcze kilka wiraży z efektownym rozejściem.
W tym samym dniu samoloty wróciły na macierzyste lotnisko w Ułężu.

Zaprezentowano także samolot Tu-2 ze stanowiskiem przystosowanym do katapultowania fotela stosowanego w MiG-15. Z maszyny lecącej na wysokości 1000 metrów skoczek doświadczalny kpt. Kazimierz Dulla odstrzelił fotel, wylatując na nim dużym łukiem poza samolot. Skoczek następnie odłączył się od fotela, który opadł na ziemię na własnym spadochronie.

Zademonstrowano publicznie pierwsze śmigłowce w polskich barwach - mimo, że na nosiły one wojskowe szachownice, były maszynami zakładowymi (PZL Świdnik). Były to 2 dostarczone w skrzyniach z ZSRR i zmontowane w Polsce oraz 2 złożone z części przedseryjne SM-1 (Mi-1). Śmigłowce noszące fikcyjne numery taktyczne przeleciały w formacji 'luźne schody w prawo'. Pilotowali je: Stanisław Gajewski, Ryszard Kosioł, por. pil. Janusz Ochalik i por. pil. Tadeusz Papajski.


Pokazy oglądało 200 tysięcy osób.

* W różnych źródłach spotyka się datę 23 sierpnia - czwartek.

 

26 sierpnia 1956,
Poznań, Ławica, Święto Lotnictwa

 

2 września 1956,
Łódź, Lublinek,

Para Jak-18 prowadzona przez mjr. Łukowskiego zaprezentowała efektowną wiązankę akrobacji.

Do zabezpieczenia pokazów wyznaczono cztery załogi na CSS-13 z IV Eskadry 36. SPL. Klucz został przebazowany w przeddzień pokazów na lotnisko w Aleksandrowie Łódzkim, a w czasie defilady przelecial w ugrupowaniu klucza wraz z innymi maszynami.
W czasie powrotu do Warszawy, 3 września o 11:50, załoga w składzie por. pil. Stanisław Szufa i por. tech. Jerzy Skrzydliński po starcie odłączyła się od szyku, samolot wpadł w korkociąg, zderzył się z ziemią i spłonął. Załoga zginęła na miejscu. Przyczyną katastrofy było zablokowanie sterów w drugiej kabinie przez przewożoną w niej torbę z narzędziami...

 

2 września 1956,
Wrocław,

 

2 września 1956,
Opole,

 

9 września 1956,
Warszawa, Stadion Dziesięciolecia, Dożynki

 

_________________________________
[1] 7. Pułk Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego, M. Mikołajczuk, J. Gruszczyński, Rossagraph 2006
Tamte lata,
Kazimierz Gawron
Polskie lotnictwo wojskowe 1945-1980
,
Cz. Krzemiński, WKiŁ 1989
Jak-18 w polskim lotnictwie wojskowym cz. 2,
praca zbiorowa, Lotnictwo z szachownicą, nr 12
Latałem w 39-tym, Jerzy Brzosko, Lotnictwo z szachownicą, nr 15
36. SPLT, Marian Mikołajczuk, Piotr Michalski, Lotnictwo z szachownicą, nr 21
Polskie samoloty wojskowe 1945-1980, A. Morgała, Wydawnictwo MON 1981
Moje przestworza, Władysław Hermaszewski, Bellona 1995
Śmigłowce Mi-1/SM-1/SM-2 w polskim lotnictwie wojskowym,
Marian Mikołajczuk, Lotnictwo 11/2009

< powrót