paulus76, 10 stycznia o 11:15
Kod:
Poszukałem i znalazłem. Wg spisu mieszkańców z 1933 budynki 64 i 65 należały do Karla Weißa. Spedytora. W książce telefonicznej z 1943 widnieje Carl Weiß jr. Też spedytor.
Tomasz Ślizowski, 15 stycznia o 00:52
Kod:
Końmi to on nie jeździł. Możliwe, że motyw na budynku, nawiązuje do długich tradycji rodzinnych.
Tak się złożyło, że to ja jestem w posiadaniu w/w książki telefonicznej. Myślę, że piszemy o tym samym egzemplarzu. Okładki nie zostały opublikowane, a to właśnie na nich jest reklama firmy Carla Weissa. Oto oleśnicki TIR z 1943 roku:

paulus76, 15 stycznia o 08:15
Kod:
Nie spodziewałem się, że to była aż taka firma spedycyjna! Samochód robi wrażenie! Budynki ujęto już na planie z 1882 r. Nosiły inną numerację: 15 i 16, i pod tym adresem, w Adressbuchu z 1921 figuruje już firma Weissa. Pewnie przed tymi ciężarówkami pracowały koniki.
Tutaj rozmowa przeniosła się na profil Tomasza Ślizowskiego
Artur Sprawka, 16 stycznia o 00:19
Kod:
No to "kliknołem' sobie nazwisko "Carl Weiss" z tego fotosu z ciężarówkami w Internecie i wyszło mi na niemieckich reklamach firm spedycyjnych to:
Firmengeschichte Carl Weiss war es, der die ehemals in Oels/Schlesien ansässige Möbelspedition zum jetztigen Standort nach Langen verlegte und die Firmenleitung 1971 an seinen Sohn Werner Weiss übertrug. Der Neubau eines Firmengebäudes mit beheizten Lagerräumen wurde notwendig, um Bereiche wie Neumöbeltransporte, Lagerungen und Montagearbeiten ausführen zu können. 1979 entstand zusätzlich ein Küchenmöbelhandel, weshalb der Möbeltransportbereich an den heutigen Inhaber und Geschäftsführer Wolfgang Ritter verkauft wurde. Somit war die Carl Weiss GmbH gegründet.
Wygląda na to, że Carl Weiss prowadził przed wojną w Oleśnicy firmę transportową zajmującą się spedycją mebli. Firmę w 1971 roku przepisał na syna. Przy sobocie zrobię dokładne tłumaczenie i może uda się znaleźć kontakt do następców Carla Weissa.
Tomasz Ślizowski, 16 stycznia o 11:41
Kod:
Nie wytrzymałem i też zacząłem szperać po necie. Dzięki Panu Arturowi, trafiłem na stronę firmy Weissa. http://www.die-umzugmacher.de/
Powodem, dla którego to robię, jest to samo zdjęcie, które opublikowałem w swoim poście. Jest ono widoczne w zakładce "Galerie". Fotka różni się od tej mojej większym kadrem... no i napisami. Napis w języku niemieckim brzmi:
Beim Umzug von Schloß Sibyllenort nach Dresden, Januar 1935 für Seine Königliche Hoheit Prinz Friedrich Christian, Herzog zu Sachsen, Markgraf von Meißen.
czyli: Przeprowadzka z Drezna Jego Królewskiej Wysokości Księcia Fryderyka Krystiana II, księcia Saksonii, margrabii Miśni do pałacu w Szczodrem. Styczeń 1935.
To właśnie w Szczodrem było robione zdjęcie z mojego postu. Nie był to rok 1943 lecz styczeń 1935. Czyli "Oleśnicki TIR" jest jeszcze starszy...

Artur Sprawka, 18 stycznia o 00:35
Kod:
A ja postanowiłem, że zrobię fotkę powozu z elewacji budynku przy Wojska Polskiego i napiszę list o całym tym odkryciu do firmy Carl Weiss GMbh. Może dowiemy się czegoś więcej o Panu Carlu Weissie. Firma Carl Weiss ma w nazwie Gmbh, co jest odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Trudno więc powiedzieć, czy jeszcze ktoś z następców Carla Weissa funkcjonuje w spółce. Mimo to, myślę, że warto spróbować czegoś się dowiedzieć.
Tomasz Ślizowski, 18 stycznia o 14:20
Kod:
Pomysł dobry. Myślę, że warto poprosić firmę o przesłanie fotek lepszej jakości, niż te, które umieszczone są na ich stronie.
Nie myślałem, że umieszczenie zdjęcia samochodu Weissa, może wnieść tyle nowinek odnośnie historii Oleśnicy. Nie wiem, czy ktoś z Was miał jakieś skojarzenia z jeszcze jedną fotką z ich strony. Jeśli nie zwróciliście na to uwagi, to spróbujcie potwierdzić moją teorię:
fot. 1. Zwróćcie uwagę na budynek w oddali i porównajcie to z boczną ścianą budynku przy ul.Moniuszki w Oleśnicy ze zdjęcia 2.
Myślę, że wątpliwości nie ma. Przeprowadzka pretendenta do tronu Saksonii była ogromnym przedsięwzięciem logistycznym. Prestiż firmy Weissa bardzo na tym zyskał. Zorganizowany został transport kolejowy z Drezna do Oleśnicy, a następnie ciężarówką (ciężarówkami), przewożono rzeczy księcia do Szczodrego. Zastanawiające jest to, że wagony stały w Oleśnicy, a nie w Długołęce. Stamtąd do Szczodrego jest przecież "rzut beretem". Może w Oleśnicy była policja kolejowa, która zabezpieczała książęce rzeczy? Czy też może w Długołęce nie było jeszcze żadnej bocznicy kolejowej? Tego nie dowiemy się. Ale bezspornym wydaje się fakt, że zdjęcie wagonów Weissa zostało zrobione na stacji kolejowej w Oleśnicy.
Dalej można tylko snuć przypuszczenia i uruchomić wyobraźnię. Do dnia dzisiejszego przy rampie kolejowej, przy której stały wagony Weissa, można zobaczyć szyny z huty w Burbach z 1930 roku - fot. 3. Czy to na tej szynie stał wagon z królewskim "majdanen"?
1/
2/

3/

Tutaj nastąpiła krótka dyskusja na temat kierunku przeprowadzki księcia. Wspólnymi siłami ustaliliśmy, że:
Tomasz Ślizowski, 18 stycznia o 23:10
Kod:
"Po śmierci Fryderyka Augusta opustoszał pałac, jego syn Chrystian sprzedawał wyposażenie zabytkowe na licytacjach, część przewiózł do swojego pałacu Wachwitz koło Drezna."
Artur Sprawka, 18 stycznia o 23:27
Kod:
Co do płaskorzeźby powozu konnego, to pamiętam z wczesnego dzieciństwa, jak mnie ona intrygowała, co przedstawia, dlaczego itp. Od dorosłych słyszałem zawsze odpowiedź, że przedstawia cygański wóz. Pamiętam, że jak miałem 6,7 lat to ulicą 15 grudnia (teraz 11 listopada) zdarzało się, że ciągnęły cygańskie tabory. Ale to taka dygresja do wspomnień z dzieciństwa.
Artur Sprawka, 20 stycznia o 00:55
Kod:
Przejrzałem książkę telefoniczną z 1943 roku poleconą przez Pana Tomasza Ślizowskiego. W tej książce Carl Weiss (imię pisane przez C i w nazwisku tzw. szarfes "s") występuje pod dwoma adresami Wartenberger Str. 15 i nr 64, czyli musiał posiadać kilka obiektów. Nurtowało mnie, czy są jeszcze starsze ślady bytności Carla Weissa w Oleśnicy, więc przejrzałem dokładnie stronę Pana Marka Nienałtowskiego i w zakładce ciekawostki trafiłem na przedwojenne reklamy oleśnickich firm. Jest tam skan publikacji: "Amtliches Landes - Adressbuch der Provinz Niederchlesien fur Industrie - Handel Gewerbe" z 1927 roku. W skanie nr 5 wymieniony jest Weiss Karl (pisany przez szerfes "s" i imię tym razem przez K), Spedition, Wartenberger Str. 15. Jak zatem widać firma Carla Weissa ma długą historię. Znalazłem jeszcze w niemieckim internecie aktualny nr Handelsregister (odpowiednik naszego KRS), może się uda sprawdzić, czy jeszcze ktoś z Weissów ma udziały w firmie. Podrukowałem skany książki telefonicznej z 1943 roku i księgi reklamowej z 1927 roku.
Zostało mi jeszcze do wydrukowania zdjęcie elewacji budynku z ul. Wojska Polskiego. Zarys listu mam z grubsza gotowy, ale poczekam jeszcze do niedzieli na ewentualne sugestie. List chciałbym wysłać w przyszłym tygodniu. Z całej sprawy jedno już się wyłoniło, że zaprzęg konny, to nie cygańska buda, jak głosiła miejscowa legenda, tylko być może rodzaj pierwszego logo firmy Carl Weiss. Tak na marginesie świta mi pomysł, żeby na podstawie książki telefonicznej i książki reklamowej "przepuścić" wymienione tam nazwiska przez Internet, może się trafi kolejne ciekawe odkrycie.
paulus76, 20 stycznia
Kod:
Z moich poszukiwań (mniej więcej chronologicznie):
Budynki, o których mówimy, znajdują się na planie miasta z 1882 r. z ówczesną numeracją: Wartenberger Straße 15 i 16.
Wg książki adresowej z 1921 r. – spedytor Carl Weiß pod powyższym adresem
Wg spisu mieszkańców z 1933 r. - spedytor Carl Weiß, z nową numeracją budynków: 64 i 65
Kiedy nastąpiła zmiana numeracji nie wiem. Może p. Marek do czegoś doszedł, bo jak sam pisze, opisuje właśnie historię Oleśnicy od połowy XIX do 1944 r.
W książce telefonicznej z 1943 r. figurują:
Carl Weiß, spedytor, Wartenberger Straße 15
Carl Weiß jr., spedytor, Wartenberger Straße 64
Powstaje pytanie o adres Wartenberger Straße 15. W oparciu o plan miasta z 1939 r.:
Po zmianie numeracji budynków, nr 15 przy Wartenberger Straße na tym planie nie istniał. Przypuszczam, że był przypisany do jednej z 4 działek za ówczesnym nowym cmentarzem -> http://www.olesnica.nienaltowski.net/Mapki/oels_3.jpg
Czy od 1939 r. (plan) do 1943 r. (książka tel.) „starszy” Weiss wybudował dom / siedzibę firmy na tej działce?
Czy też przeprowadził się do budynku Wartenberger Straße 65, a podawał w adresie starą numerację? Ciekawe.
Tomasz Ślizowski, 20 stycznia
Kod:
Jak temat wystartował, też analizowałem tą mapę i zauważyłem to co Paweł, że brakuje numerów w tym numeru 15, który nas najbardziej interesuje. Osobiście stawiam na to, że tam coś było i "stary Weiss", musiał tam mieszkać. Na jakiej podstawie tak sądzę? Otóż przypisane są dwa numery telefonów: 349 i 905. W tamtej epoce dwa aparaty telefoniczne w jednym domu? Zbyt piękne,by było prawdziwe i nie chodzi o finanse, bo pewnie było ich stać na taki luksus. Myślę bardziej o ograniczeniach technicznych czyli o ograniczonej liczbie numerów centrali telefonicznej.
Tomasz Ślizowski, 20 stycznia
Kod:
Ja z kolei zacząłem szukać w udostępnionych przez Berlin numerach "Lokomotive..." jakichś śladów Weissów, ale to chyba robota na kilka miesięcy, chociaż bardzo wciągająca.Wciąż mam przeczucie, że zaczynali od (jak to określił p.Marek) - omnibusów. Po niemiecku nazywało to się: Pferdekutsche - przewozy konne.Trafiłem na taki biznes austriackich Weissów, ale chyba nie ma powiązania z tymi oleśnickimi a raczej na pewno.
Tomasz Ślizowski, 20 stycznia
Kod:
Słuchajcie! Te cztery konie z Wojska Polskiego, były na sprzedaż! A brązowy sześciolatek to kastrat! 1883.12.08

Artur Sprawka, 21 stycznia
Kod:
Spróbowałem przejrzeć niemiecki rejestr handlowy. Niestety nie wszystko jest dostępne, za część informacji trzeba płacić w Euro. ale udało mi się ustalić, że spółka Carll Weiss gmbh (sp. z o.o.) jest nadal aktywna, jej kapitał zakładowy to 50 tyś Euro, aktywa trwałe i obrotowe wg bilansu za 2012 rok to 250 tyś Euro. Zatem nie jest to aktualnie wielka firma, raczej wygląda na mała spółkę, gdzie właściciele zdecydowali się prowadzić biznes w formie spółki kapitałowej aby chronić majątek prywatny.