Czy nie należałoby do tego szacownego grona włączyć Helmę Fischer?
"Helma Fischer-Oels [1860/70-?] o życiu prywatnym artystki do tego stopnia brak wiadomości, że nawet daty narodzin i śmierci są nieznane. Studiowała prawdopodobnie we Wrocławiu, była członkinią Stowarzyszenia Artystek Śląskich. Tworzyła we Wrocławiu i Oleśnicy do lat 30-ch XX wieku. Tematem jej akwafort była głównie architektura i pejzaż, na ogół bez sztafażu. Zawdzięczamy jej wiele widoków Wrocławia [wyd. m.in. B.Richter, R.Wenzel], Oleśnicy [wydawanych także jako pocztówki przez rodzeństwo Rosch], Ślęży i okolic, Karkonoszy, także Pomorza oraz Hamburga i Szwajcarii. Była również cenioną twórczynią ekslibrisów.Już przed Pierwszą Wojną Światową jej prace były w zbiorach wrocławskiego Muzeum Śląskiego, także obecnie są w kolekcjach Muzeum Narodowego i Muzeum Historycznego we Wrocławiu, Biblioteki Uniwersyteckiej, Ossolineum i innych. Poszukiwane przez zbieraczy ze względu na ‘bliskie sercu’ miejsca i dekoracyjność ujęcia".
[ na podstawie „Artystki śląskie…” Stanickiej-Brzezickiej]
Taka płyta mogłaby mieć swoje miejsce obok Galerii w Bramie, bo to dobre miejsce dla uczczenia pamięci artysty. Jest też jej grafika z motywem Bramy, którą można by wykorzystać.
|
|