Namiary na zdjęcie lotnicze oleśnickich lądowisk otrzymałem od pana Marka Nienałtowskiego, który otrzymał je od pana Marka Włodarczyka (obu Panom dziękuję!).
http://www.wwii-photos-maps.com/targetr ... 20022.html
Zdjęcie zostało wykonane 20.02.1945 r. z samolotu Junkers Ju-188 (w wersji D-2 lub F-1) należącego do 2(F)/100 (Aufklärungsgruppe 100), lecącego na wysokości 7500 m.
Po wstępnym przeanalizowaniu zdjęcia oraz na podstawie wiadomości ze strony olesnica.org i innych dostępnych źródeł nasunęło mi się wiele wątpliwości i pytań. Zebrałem je i umieściłem poniżej.
Dla poniższego tekstu przyjąłem, że:
nazwa lądowisko/lotnisko
Cieśle odpowiada terenowi obecnego lotniska,
Grabka – terenowi lądowiska zamkniętemu pomiędzy drogami na Ostrów, Syców i obwodnicą (plus kawałek lasu za obwodnicą),
Sokołowice – bliżej nieokreślonej lokalizacji lądowiska szybowcowego.
AC – Armia Czerwona
Geschwader – pułk
Gruppe - dywizjon
Pytanie 1: Kiedy zlikwidowano obóz pracy na lotnisku?
Pytanie 2: Czy stało się to po 12 stycznia, kiedy jeńcy zostali przeniesieni do Breslau, by pomóc w przygotowaniach do obrony miasta?
Stanisław Kokot w swoim opisie zdobycia Oels przez AC pisze, że podczas ataku wojsk radzieckich na lotnisko (23 stycznia 1945 r.) czerwonoarmistom udało się zaskoczyć m.in. załogę baterii przeciwlotniczej,
składającą się z 4 czterolufowych działek szybkostrzelnych [...]. Bateria ta osadzona była na stałych stanowiskach, dobrze okopana [...]. Atak od strony Bogusławic stworzył sytuację, w której bateria oplot stała się bezużyteczna, gdyż na przeszkodzie były zabudowania lotniska transportowego, które zasłaniały pozycje nacierających.
Pytanie 3: Czy zabudowania lotniska transportowego, o których wspomina, to opuszczone baraki obozowe?
Na podstawie powyższego opisu można przypuścić, że część południowo-zachodnia obszaru lotniska Cieśle była wykorzystywane przez lotnictwo transportowe, a wspomniane stanowisko działek przeciwlotniczych Flakvierling znajduje się nad terenem byłego obozu (otoczony kółkiem na zdjęciu).
Na zdjęciu 4 baraki obozowe są zniszczone.
Pytanie 4: Ile niemieckich samolotów znajdowało się na lotniskach/lądowiskach tuż przed 23 stycznia?
Wg różnych źródeł 200, 250 szt.
http://olesnica.org/WalkiwOlesnicy.htm
Pytanie 5: Czy maszyny te były uziemione z powodu braku paliwa, czy czekały na naprawę?
Pytanie 6: Ile niemieckich samolotów wpadło w ręce AC?
Wg różnych źródeł: niemieckiego: 110 szt. czekających na naprawę, Radzieckie Biuro Informacyjne: 150 szt. (skan z Breslauer Apokalypse).
S. Kokot: 142 Ju-87, 7 szybowców Fw ?, 1 Ju-52, 1 Fi-156, 6 Me-110 przywalonych dachem wysadzonego hangaru.
Pytanie 7: Ile z nich było zniszczonych przez Niemców?
Wg źródeł niemieckich wśród 110 samolotów były zniszczone m.in.: 38 He-111, 40 Me-110, 19 Fw-190, 1 Ju-88. (skan z Breslauer Apokalypse).
Są dokumenty dot. 19 Fw-190, 1 Ju-88 uszkodzonych i najprawdopodobniej czekających na naprawę. (skan z Breslauer Apokalypse).
Pytanie 8: Skąd aż tyle Ju-87 (wg. S. Kokota)?
Nic nie wiadomo o stacjonowaniu w Oels jakiejkolwiek jednostki wyposażonej w te maszyny.
Sto kilkadziesiąt samolotów to wyposażenie 4 lub 5 Gruppe (dywizjonów). Zwyczajowo na lądowiskach w Oels stacjonowało po jednym dywizjonie.
Sprawdzę polskie monografie Ju-87, może coś wyszperam.
Pytanie 9: Gdzie (Cieśle, Grabka) stały porzucone samoloty?
Wspomnienia majora Guenthera Tenscherta z 83. zapasowego batalionu szkolnego (umieszczonych w książce "Der kampf um Schlesien 1944/45" - H. von Alhfena) o nocy z 24 na 25 stycznia 1945 r.:
Do Cieśli marsz szedł płynnie szosą. Potem drogę zablokowały wrogie oddziały. Musieliśmy przez to iść do Oleśnicy przez lotnisko. Pod ogniem karabinów maszynowych i granatów rozpoczęła się tamtędy dzika gonitwa pomiędzy gęsto stojącymi samolotami (z powodu braku paliwa)...
Sądząc po trasie marszu jednostki mjr. Tenscherta działo się to na terenie lotniska Cieśle.
Pytanie 10: Co się stało z porzuconymi samolotami?
W ciągu tygodnia umożliwiono użytkowanie lotniska (ok. 1 lutego przebazowano tu radzieckie pułki myśliwskie). Na zdjęciu z 20 lutego widać 14 zniszczonych niemieckich maszyn + 2 niezniszczone.
Pytanie 11: Czy w ciągu niespełna miesiąca poniemieckie samoloty zostały wywiezione do ZSRR?
Pytanie 12: Jaka jednostka faktycznie zajmowała się remontami samolotów?
Wspomniane przez S. Kokota Werkstatt-Zug to jednostka w sile plutonu.
http://oels-nest.prv.pl/index.php?strona=obsluga
Czy było to Werft-Abteilung 107/? tak jak wpisano w Soldbuchu
http://oels-nest.prv.pl/index.php?strona=soldbuch
Pytanie 13: Jaka szkoła szybowcowa mieściła się w barakach przy zjeździe na Boguszyce i w jakich latach działała?
Panie Marku jakie jest źródło tej informacji na
http://olesnica.org/WalkiwOlesnicy.htm ?
Pytanie 14: Jakie faktycznie szybowce porzucili Niemcy?
Pytanie 15: Gdzie faktycznie mieściło się lądowisko szybowców?
Wg rysunku wykonanego przez S. Kokota na zachód od drogi Cieśle-Sokołowice.
Pytanie 15a: Gdzie znajdował się brzozowy zagajnik widoczny na zdjęciach 26, 36, 37
http://olesnica.vot.pl/oels-nest/Rozne/Album/26.jpg
http://olesnica.vot.pl/oels-nest/Rozne/Album/36.jpg
http://olesnica.vot.pl/oels-nest/Rozne/Album/37.jpg
Pytanie 16: Czy od linii kolejowej Oleśnica-Kępno odbiegała bocznica?
Na zdjęciu 34 widać cysterny kolejowe stojące na tle lasu. Przy torach Oleśnica-Kępno takie drzewa raczej nie rosły.
http://olesnica.vot.pl/oels-nest/Rozne/Album/34.jpg
Pytanie 17: Czy od okolic peronu przy linii kolejowej do okolic hangarów biegła instalacja przepompowująca paliwo?
S. Kokot wspominał o bazie paliw, do której paliwo dostarczano bezpośrednio cysternami kolejowymi. Jeśli dobrze pamiętam, były oficer odpowiedzialny za materiały pędne i smarowe w COSSTWL, oprowadzając nas po lotnisku wspominał, że zbiorniki na paliwo (znajdujące się od strony drogi nr 8 ) pamiętają jeszcze czasy Niemców. Panie Marku, proszę przypomnieć, jak nazywał się ten oficer.
Pytanie 18: Co działo się na lotnisku w czasie zrobienia zdjęcia (20 lutego)?
Ok. 1 lutego przebazowano tu 1. Gwardyjski Pułk Myśliwski (Jak-3) i 89. Gwardyjski Pułk Myśliwski (Jak-9), które stacjonowały do ok. 11 lutego.
Kiedy w lutym 1945 r. oleśnickie lotnisko opuszczały stacjonujące tu myśliwce, jego pole wzlotów, nasączone wodą jak gąbka, nie nadawało się do użytku.
http://olesnica.org/Bombowce_na_lotnisku_olesnickim.htm
Na zdjęciu opisano 31 myśliwskich Jaków, 24 szturmowe Ił-2, 1 transportowy (pasażerski) Li-2 (licencyjna wersja Douglasa DC-3) i 1 łącznikowy U-2 (Po-2, popularny Kukuruźnik).
Ok. 10 marca przebazowano 160., 161. oraz 162. Gwardyjski Pułk Bombowych (Pe-2), które stacjonowały do 14 kwietnia.
=======================
Na razie tyle. Chciałbym, aby jeśli to możliwe, z tymi pytaniami zapoznali się panowie Marek Włodarczyk i Adam Krzyształowicz.