Historia Oleśnicy

Forum pasjonatów historii Oleśnicy
Dzisiaj jest wt maja 30, 2023 11:25 pm

Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł:
Post: śr mar 05, 2008 1:00 pm 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1015
Kolejne (moje ulubione :)) samoloty "służące" w Oleśnicy:

Lim-5 - nr takt. 413, nr fabr. 1C 04-13, dost. 13.05.1957r. do 39. plm, spisany ze stanu 07.11.1978r.
Obecnie w niemieckim muzeum Hermeskeil: FOTO 2005 -> w tle widać też oleśnickie Su-7 "9",
FOTO 2007, FOTO 2007. Przyczepiłbym się do obecnego kształtu numeru taktycznego... ale się nie przyczepię :)

Lim-5P - nr takt. 419, nr fabr. 1D 04-19, prod. 22.06.1959, dost. 03.07.1960r.
Obecnie remontowany przez nowego właściciela: http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?t=8453

Lim-5 - nr takt. 516, nr fabr. 1C 05-16, dost. 14.06.1957r. do 1. plm, przebudowany do wersji 5R, spisany ze stanu 11.07.1978r.

Lim-5 - nr takt. 1103, nr fabr. 1C 11-03, dost. 26.04.1958r. do 3. plm, spisany ze stanu 08.02.1961r.


Samolot wymagający potwierdzenia:
TS-11 Iskra - nr takt. 324

_________________
Paweł


Ostatnio zmieniony czw cze 18, 2009 11:57 am przez paulus76, łącznie zmieniany 5 razy

Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: czw mar 27, 2008 8:22 pm 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1015
Mi-24D - nr takt. 015, nr fabr. A1015, prod. 10.07.1978, dost. 20.09.1978, 37. pśt, 49. pśb.
29 listopada 2000, grupa pilotów i techników z 49. pśb wykonała ostatni przelot śmigłowcem do Centrum Szkolenia Inżynieryjno-Lotniczego w Oleśnicy. Byli wśród nich: kpt. pil. Zbigniew Twardowski, ppor. pil. Andrzej Zając, mł. chor. sztab. Jan Kreft, mł. chor. sztab. Wiesław Kruczek, mł. chor. sztab. Piotr Nowaczewski, st. chor. Piotr Hamala, st. chor. Jacek Dulny, st. chor. Zbigniew Stępień oraz st. chor. Maciej Jażdżewski.
Obrazek

Wycofany ze służby 29.11.2002, obecnie w Dęblinie -> FOTO


I jeszcze trochę "dwudziestek jedynek":

MiG-21PF - nr takt. 1807, nr fabr. 761807, dost. 06.04.1965, 26. plm
Obrazek

MiG-21US - nr takt. 4503, nr fabr. 3685145

MiG-21PFM - nr takt. 4909, nr fabr. 94A4909, 40. plm

MiG-21M - nr takt. 1911, nr fabr. 961911

MiG-21M - nr takt. 2009, nr fabr. 962009. Obecnie eksponat w WAT w Warszawie.

MiG-21MF - nr takt. 7908, 08 nr fabr. 967908, dost. 11.09.1973, 34.plm, 28. plm, 9. plm, WZL-3. Uszkodzony 4 sierpnia 1984, przekazany do Oleśnicy, nalot 447,32 h. Prawdopodobnie sprzedany zagranicę.

_________________
Paweł


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: wt kwie 22, 2008 9:41 pm 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1015
Służbowe drogi zawiodły mnie w tym tygodniu do Andrychowa. A tam stoi sobie samolot FOTO. Po pogrzebaniu w internecie okazało się, że przednia część tego samolotu "zahaczyła" kiedyś o Oleśnicę. Część artykułu z www.andrychow.pl:

Lim-2 numer fabryczny 1B 15-27 wyprodukowany został w kwietniu 1956 roku w WSK Mielec. 24.04.1956 roku rozpoczyna swoją służbę w 29 PLM stacjonującym na nieczynnym obecnie lotnisku w Ornecie. Lim znajduje się na stanie jednostki, aż do drugiej połowy 1960 roku. Następnie zmienia miejsce bazowania na 48 PLM-Sz Plusz Bydgoszczy. Jednostka ta zostaje jednak rozformowana już w roku 1963. Przez kilka kolejnych miesięcy płatowiec lata w niezidentyfikowanej jednostce. Można przypuszczać, że służył w 5 PLM-Sz na tym samym lotnisku co poprzednio. W 1964 roku samolot trafia do LZR nr 4 w Warszawie , gdzie przechodzi remont powiązany z przystosowaniem go do roli myśliwsko-rozpoznawczej. 10.06.1964 już jako Lim-2R zostaje przekazany do dyspozycji 21 PLRT w Sochaczewie. Następna wzmianka o Andrychowskim Limie pojawia się dopiero w 1972 roku. Samolot znajdował się wtedy w WOSL w Dęblinie. Następnie został przekazany do COSSTWL w Oleśnicy skąd przeleciał na remont do LZR nr 2 w Bydgoszczy. Wtedy to nastąpił koniec służby dla przedniej części jego kadłuba. Jednak zbędnego fragmentu nie złomowano tylko połączono z tylną częścią jednego z przebudowywanych wtedy UTMiG-15. Oryginalny tył płatowca trafił do samolotu UTMiG-15, nb 3814 , który był przebudowywany do standardu SBLim-2A. Ciekawostką może być fakt, że tylna cześć Lima z Andrychowa pozostawała w czynnej służbie, aż po rok 1983.

Połączony w całość kadłub został przetransportowany do Andrychowa i oficjalnie przekazany mieszkańcom miasta w darze Ludowego Lotnictwa Polskiego. W grudniu 1976 roku pracownicy fabryki Andoria zmontowali dla samolotu stalowy podest, na którym został ustawiony. Jak każdy pomnik został on oczywiście opatrzony tabliczką informującą o jego funkcji. Oto jej treść : "Myśliwski samolot odrzutowy Lim-2 konstrukcji Polskiej. Dar Ludowego Lotnictwa Polskiego. Obiekt pamięci Lotników poległych w obronie i wyzwoleniu Ojczyzny w latach II Wojny Światowej. Zmontowano w czynie społecznym przez WSW Andoria grudniu 1976 roku"

_________________
Paweł


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: wt kwie 29, 2008 7:08 pm 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1015
Kolejne "dwudziestki jedynki":

MiG-21M - nr takt. 1807, nr fabr. 96A1807, prod. 14.10.1969, dost. 30.12.1969, 41. plm -> 9. plm -> LZR-3 -> TSWL, 13.09.1976 poważnie uszkodzony podczas kołowania (por.pil. Tadeusz Małczak). Niedopuszczony do oblotu poremontowego z powodu drgań kadłuba. Po zdjęciu z ewidencji przekazany do TSWL Zamość, od marca 1986 r. w COSSTWL Oleśnica.

MiG-21M - SZKOLNY 04 :?: , nr takt. 1808, nr fabr. 96A1808, prod. 10.12.1969, dost. 30.12.1969, 41. plm -> 9. plm, 23.03.1986 przekazany do COSSTWL. Od 2003 pomnik na terenie lotniska w Radomiu.
FOTO
FOTO w malowaniu tygryskowym :) (w tle oleśnicki MiG-23 "40").

MiG-21M - nr takt. 1815, nr fabr. 96A1815, prod. 12.02.1970, dost. 20.03.1970, 41. plm. 24.07.1970 r. uszkodzony podczas lądowania przekazany do COSSTWL. Obecnie w Psarach - FOTO Strach patrzeć :x

_________________
Paweł


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: wt maja 27, 2008 9:45 am 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1015
Jeżeli pomimo dziwnego malowania śmigłowiec zachował prawdziwy nr taktyczny, to jest to oleśnicki Mi-2 URN SZKOLNY 31 -> FOTO
Obrazek

Wycinek z Oleśniczanina z 21 maja 2008. Ciekawe dokąd trafił i co się z nim stało...

_________________
Paweł


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: śr cze 18, 2008 11:22 am 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1015
Jak-11 - nr fabr. 33215, dost. wiosna 1951, OSL-5 Radom. W styczniu 1962 na stanie TOSWL w Oleśnicy.

_________________
Paweł


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: czw lut 25, 2010 9:52 am 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1015
Forumowicze z lotnictwo.net.pl potwierdzają bytność w COSSTWL śmigłowców Mi-4ME z nb 617 oraz Mi-4A posiadającym nb 610 (nr ser. 16104).

Wspominają także o śmigłowcu polskiej produkcji SM-2

_________________
Paweł


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: czw sie 12, 2010 10:59 pm 
Offline

Rejestracja: czw sie 12, 2010 12:12 am
Posty: 1
kudlaty pisze:
Na 100% wrak tego śmigłowca stał przez dłuższy czas na jednym z cykli, osobiście go oglądałem, nie pamiętam niestety co to był za cykl.


W '97 chyba w maju albo czerwcu byłem w Oleśnicy na szkółce - wtedy tam stał jak widać na tej jedynej fotce jaką z tamtego miejsca przywiozłem

Obrazek


Ostatnio zmieniony pt lis 13, 2015 11:55 pm przez Vaux, łącznie zmieniany 1 raz

Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: pt lis 26, 2010 10:52 am 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1015
Mi-2P /VIP/ - nr takt. 1243, nr fabr. 531243119, dost. 29.01.1970, 26. elł. Wycofany 25.09.1990 r. W 1996 r. pomoc naukowa w CSIL.

_________________
Paweł


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: czw cze 30, 2011 11:42 pm 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1015
Szósty egzemplarz tego typu w Oleśnicy (ale trafił tu jako pierwszy):
MiG-21F-13 - nr takt. 2220, nr fabr. 742220, dost. 11.01.1963. 62. PLM

Po kolizji w locie z MiG-21F-13 n/b 2016 20.11.1963 r. z powodu poważnych uszkodzeń wycofany ze służby i w grudniu 1965 r. przekazany jako naziemna pomoc instruktażowa do TOSWL.

_________________
Paweł


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Mi-4ME
Post: pn sie 01, 2011 10:34 pm 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1015
Dawno temu
Jaculek pisze:
W którymś z postów, na długiej liście maszyn jakie przewinęły się przez Szkołę, wymieniono MiG-19. Otóż w trakcie tamtej wizyty dowiedziałem się od jednego z wykładowców, iż był to jeden z niewielu typów maszyn eksploatowanych w lotnictwie polskim, który w roli pomocy dydaktycznej nigdy nie trafił do Oleśnicy.


W 37 numerze Lotnictwa z szachownicą, Grzegorz Skowroński pisze:
Cytuj:
W TOSWL [...] użytkowano dwa MiG-19P jako pomoce szkoleniowe. W Cyklu Samolotów Odrzutowych stał, rozstykowany i z częściowo zdemontowanym poszyciem MiG-19P n/b 736, a na płycie lotniska - MiG-19P n/b 1018. Pierwszy z nich osobiście oglądałem podczas zwiedzania cyklu przed rozpoczęciem zawodów latawców w 1974 r. Jesienią 1967 r. w ramach TOSWL utworzono Szkołę Chorążych Wojsk Lotniczych, którą po dwóch latach nauki opuściła pierwsza grupa mechaników lotniczych w specjalności eksploatacja samolotu MiG-19.


Zdjęcia "dziewiętnastek' w Oleśnicy z archiwum G. Skowrońskiego.

_________________
Paweł


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: wt sie 02, 2011 3:43 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz gru 07, 2008 6:59 pm
Posty: 83
Bardzo dobre zdjęcia a swoją drogą przydałaby się publikacja opisująca działalność lotniczą w Oleśnicy z ciekawymi zdjęciami :D


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Post: śr maja 15, 2013 10:13 pm 
Offline

Rejestracja: wt lip 31, 2012 10:58 pm
Posty: 24
Zacznę od pozdrowień dla ekypy z "Exerzierplatz" z dnia dzisiejszego...po latach po latach znów się spotkać było miło...Patelnia Was wygoniła:D? :twisted:
A teraz osłona koła głównego (lewego) Jak-7 lub 9, znaleziona na "bombo-składzie" - no bardziej to nadepnięta:D O niej właśnie to na odchodne mówiłem.
Obrazek
Obrazek
Numer: 2780 może ktoś się doczłapie do tej maszyny co i jak.
Obrazek
PZDR od Azazela:D


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2

Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group