Większość informacji w tym wątku pochodzi z forum
http://lotnictwo.net.pl
MiG-21F-13 - nr takt. 2307, nr fabr. 742307, dost. 11.01.1963, 62. plm -> 3. plm -> 13. plm -> 2. plm -> w 1974 przekazany do COSSTWL.
3 października 1977 r. spisany ze stanu WL przekazany do muzeum w Drzonowie.
FOTO 1998
MiG-21F-13 - nr takt. 806, nr fabr. 740806, dost. 14.09.1963, 1. plm -> 13. plm -> 2. plm -> w 1974 przekazany do COSSTWL.
3 października 1977 r. spisany ze stanu WL. Obecnie eksponat na terenie 2 Bazy Materiałowo-Technicznej w m. Kutno-Sklęczki.
FOTO 2002r.
MiG-21F-13 - nr takt. 807, nr fabr. 740807, dost. 14.09.1963, 1. plm -> 13. plm -> 2. plm -> w 1974 przekazany do COSSTWL.
3 października 1977 r. spisany ze stanu WL.
MiG-21F-13 - nr takt. 809, nr fabr. 740809, dost. 16.09.1963, 11. plm -> 40. plm -> 4. plm -> 2. plm -> w 1974 przekazany do COSSTWL.
3 października 1977 r. spisany ze stanu WL i przekazany do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie.
FOTO
FOTO
FOTO
Su-7BM - nr takt. 9, nr fabr. 5309, prod. 31.05.1964, dost. 26.06.1964, 3. plmb.
29.08.1975 r. podczas lądowania na lotnisku w Pile pęknięcie opony przedniego podwozia spowodowało zjechanie samolotu z pasa i uderzenie w lampę oświetleniową. Przednia goleń złożyła się, a samolot grzęznąc nosem w ziemi wpadł na trawę. Silnik zdążył zassać masę ziemi, którą „wrzucił” do spadochronu hamującego. Kpt. pil. Stanisław WRÓBLEWSKI nie odniósł obrażeń. Samolot po awarii w Pile został przetransportowany drogą lądową do Bydgoszczy, gdzie został wykonany remont. W 1977 r. samolot został oblatany i eksploatowano go do roku 1980.
Od pewnego czasu kierownictwo COSSTWL w Oleśnicy prosiło o przekazanie jako pomoc dydaktyczną jednego z samolotów Su-7. W egzemplarzu 09 pod koniec jego eksploatacji ujawniły się problemy techniczne, związane z jedną wręgą za kabiną pilota. Można przyjąć że to właśnie te kłopoty sprawiły iż zdecydowano się przekazać właśnie ten samolot. Ostatni raz samolot wzbił się w powietrze wykonując przelot z Bydgoszczy do Oleśnicy. W Dowództwie Wojsk Lotniczych wydano warunkową zgodę na ten lot. Tym warunkiem było minimalne zatankowanie samolotu, niezbędne do wykonania tej trasy. Właśnie z powodu małej ilości paliwa samolot nad Oleśnicą nie wykonywał żadnych kręgów i do lądowania podchodził bezpośrednio po prostej, od strony miasta. Pilot wyłączył silnik po drugiej stronie pasa. W związku z tym, że technik do An-2 zabrał tylko ręczne wodzidło, trzeba było zwołać „pół” szkoły aby samolot przepchać całą długość pasa, na stojankę, która mieściła się przy samej szkole.
W 1987 r. w Oleśnicy mechanicy z eskadry technicznej bydgoskiego pułku wymontowali z 09 silnik, który został potem zamontowany na Su-7 BK£ z nr 14, a do „dziewiątki” zamontowano inny (z wylatanym już resursem), przywieziony z Bydgoszczy.
Obecnie w niemieckim muzeum Hermeskeil.
FOTO 2004
Ciekawy wątek dotyczący powyższego samolotu na
Twoim Forum Lotnictwa
Su-22UM3K - nr takt. 305, nr fabr. 17532366305, prod. 01.04.1984, dost. 08.1984, używany nadal w 6. plmb. Jeden z dwóch egzemplarzy noszący nr boczny 305. Ten został dostarczony do Polski w pierwszej partii w końcu sierpnia 1984. Po złożeniu i oblataniu przekazany czasowo do Oleśnicy celem zabezpieczenia przeszkolenia personelu 6. plmb
FOTO
Su-22UM3K - nr takt. 201, nr fabr. 17532368201, prod. 01.03.1985, Przekazany 04.11.1998 z 6. plmb do CSIL jako pomoc dydaktyczna. Obecnie eksponat w Dęblinie.
FOTO
FOTO
Su-22M4 - nr takt. 3005, nr fabr. 23005, prod. 01.04.1984, dost. 28.08.1984. Pierwszy dostarczony do Polski Su-22M4. Po oblocie został skierowany do COSSTWL celem zabezpieczenia szkolenia personelu technicznego. Obecnie w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
FOTO
FOTO
Su-22M4 - nr takt. 8001, nr fabr. 28001, prod. 1985. 40. plmb 07.08.1990 r. podczas lądowania wypadł z pasa. Uszkodzony, w 1991 r. przekazany do Oleśnicy. Obecnie z numerem taktycznym 22 jako eksponat w Radomiu.
FOTO
O poniższych maszynach nie posiadam za wiele informacji, ale wierzę, że uda się je uzupełnić.
TS-11 Iskra bis B - nr takt. 821, nr fabr. 1H0821
FOTO Oleśnica 1997
Obecnie najprawdopodobniej w WSOSP w Dęblinie. W 2003 tam niszczała:
FOTO
Mi-2 URN Żmija (wcześniej US) - 31, nr takt. 3102, nr fabr. 563102093, dost. 02.11.1973, 56. Pułk Śmigłowców Bojowych z Inowrocławia.
FOTO Oleśnica 1997
Mi-8T - 414
FOTO Oleśnica 1997
Przez oleśnickie szkoły przewinęło się na pewno sporo maszyn: An-2, Jak-12, TS-8 Bies, TS-11 Iskra, Ił-14, Ił-28, Lim-2, Lim-5, Lim-5P, Lim-6bis, MiG-19, MiG-21 (F-13, PF, PFM, MF), MiG-23, Su-7, Su-20, Su-22, SM-1, SM-2, Mi-2, Mi-4, Mi-8.
Mam nadzieję, że uda się ustalić czy np. Mig-21PFM 5609 i część maszyn z drzonowskiego muzeum "służyło" kiedyś w Oleśnicy. Czy ten
Ił-28 we włoskim muzeum też?