Historia Oleśnicy

Forum pasjonatów historii Oleśnicy
Dzisiaj jest śr gru 13, 2017 5:55 pm

Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
Post: pn gru 20, 2010 9:20 pm 
Offline

Rejestracja: pn gru 20, 2010 8:19 pm
Posty: 3
Witam. Natrafił ktoś z forumowiczów na materiały przedstawiające przebieg drogi do wsi Wądoły przed powstaniem warsztatów kolejowych? Jedyne plany do jakich mam dostęp pochodzą już z czasów po ich powstaniu.

Druga sprawa to czy wiadomo coś o planach rozwoju miasta w tamtym kierunku? Moim zdaniem wiadukt na ul. Moniuszki to trochę zbyt solidna i kosztowna konstrukcja jak na drogę prowadzoną do wioski złożonej z kilku gospodarstw na krzyż :wink:


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: wt gru 21, 2010 12:24 pm 
Offline
Dyrektor Forum

Rejestracja: pt paź 05, 2007 1:09 pm
Posty: 615
Nie mam mapy tego terenu sprzed 1937 r. Nie znam też planów rozwojowych Oels (ale to chyba był dobry kieurnek?). Folwark Wądoły był od 1885 r. lennem następcy tronu i może on wpływał na wykonanie lepszej komunikacji do jego dóbr?


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: wt gru 21, 2010 10:55 pm 
Offline

Rejestracja: pn gru 20, 2010 8:19 pm
Posty: 3
Pierwszy problem już rozwiązany udało mi się wygrzebać skan mapy okolic Wrocławia z 1899 r.
Obrazek

I fragment mapy z 1828 r.:
Obrazek

Cytuj:
Folwark Wądoły był od 1885 r. lennem następcy tronu i może on wpływał na wykonanie lepszej komunikacji do jego dóbr?

W takim wypadku następca tronu musiałby się wykazać fantazją godną naftowego szejka z nad zatoki perskiej :wink: Ja stawiał bym jednak na plany dalszej rozbudowy miasta, zazwyczaj obszar przy linii kolejowej zajmują tereny przemysłowe, a w Oleśnicy na południe od torów mieliśmy same pole. W sam raz żeby je zabudować. Wiadomo coś na temat daty wybudowania wiaduktu? Wydawało mi się, że mógł powstać przy okazji budowy ZNTK, ale nie ma go na planie Pharusa (1928).


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Post: wt lis 21, 2017 4:25 pm 
Mnie interesuje wiadukt na Ludwikowskiej. Wydaje się, że ulica 3-maja przechodzi prosto koło biedronki i hurtexu i wali prosto na GKN i Ligotę. Był tam też kowal więc droga i wiadukt koło młyna jest młodszy. To jak przebiegała ulica Ludwikowska? Od bramy młyna do wiaduktu nie ma żadnego wejścia do budynku. Wydaje się wydzielony teren od Młyna i wykopanie Wiaduktu wraz z dojazdami. Ma ktoś ten fragment mapy przed wybudowaniem torów to jest przed 1850 r.


Zgłoś ten post
Na górę
  
Odpowiedz z cytatem  
Post: pt gru 01, 2017 8:21 pm 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1011
Wydaje mi się, że były dwie drogi, +/- równoległe. Jedna na Bystre (Ludwigsdorf), druga na Ligotę Wielką (Gross Ellguth), rozchodzące się jak na tej widokówce - http://olesnica.org/Pokaz2/Ulice/pages/ ... _3Maja.htm
Po wybudowaniu linii kolejowej (1866-1868), postanowiono jak myślę, zrobić wiadukt tam, gdzie było na niego więcej miejsca, czyli na drodze do Bystrego.
Znalazłem jeszcze taką mapkę (1810), która potwierdza istnienie dwóch dróg - http://www.olesnica.nienaltowski.net/rzeki/plan1810.jpg

Swoją drogą (sic!), ciekawy temat :)

_________________
Paweł


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group