Historia Oleśnicy

Forum pasjonatów historii Oleśnicy
Dzisiaj jest śr sie 21, 2019 3:03 am

Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł:
Post: pt gru 07, 2007 12:11 am 
Offline

Rejestracja: czw lis 29, 2007 8:59 pm
Posty: 26
W wypowiedzi "koda" pojawia się wątek "starych parowozów, których nikt nie umiał wykorzystać jako atrakcji turystycznej".Myśl taka powstała napewno z powodu nieznajomości ówczesnych realiów.Otóż naprawiane w ZNTK nigdy nie stanowiły jego własności. Były własnością PKP i poszczególnych parowozowni, a nie ZNTK, które nie miały prawa
nimi dysponować. Wszelki złom pochodzący z kasacji był sprzedawany, a należność skrupulatnie przekazywana właścicielom taboru.W roku 1994, kiedy zakończono naprawę parowozów, z pozostałych staroużytecznych części zamiennych /także złomowych/ zmontowano parowóz Tr 203/ taki,jak te, które wylądowały w czerwcu 1946 w Normandii/. Został on sprzedany właścicielowi prywatnej, wycieczkowej linii kolejowej /40 km/ w Anglii. ZNTK Oleśnica posiadały dwa własne parowozy przetokowe, tj. Ty 2 i Tkt 48. Około 1995 roku sprzedano je przez pośrednika do Niemiec. Kilka lat wcześniej ZNTK naprawiło kilkanaście parowozów różnych serii , które stanowiły własność Muzeum Kolejnictwa w Warszawie /Warszawa Zachód/. Takie były realia.


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: pt gru 07, 2007 12:20 am 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 02, 2007 6:07 pm
Posty: 74
Nie chcę odpowiadać za Koda, ale...
Myślę że nie o parowozy z ZNTK jemu chodziło. Mam wrażenie ,że chodzi o lokomotywki (bo choć szerokotorowe - to małogabarytowe) które jeszcze przed kilku laty widać było na bocznicy oleśnickiego młyna, oraz przed przed (byłym, obecnie nieistniejącym już) przedszkolem kolejowym.
Ciekawe co z nimi się stało, tak apropos....


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: pt gru 07, 2007 11:41 am 
Offline

Rejestracja: wt paź 23, 2007 12:13 pm
Posty: 274
Moja wiedza na temat parowozów była niepełna, bo rozmówca nie chciał wszystkiego powiedzieć. Mówił o sprzedaży i względach ekonomicznych, którymi się kierowano. Nie chodziło mi o stworzenie muzeum, na kształt wolsztyńskiego, a jedynie o pozostawienie jednej jednostki, która poruszałaby się po określonej trasie, przy okazji - jakiś wagon - muzeum. Moja wypowiedź spowodowała, że już wiemy co sprzedano - a więc jednak mogliśmy coś mieć w Oleśnicy. Może po prostu zabrakło myślenia i porozumienia różnych instytucji odnośnie zachowania czegoś atrakcyjnego w mieście. Warto by zadbać o pompy, jedna /z tego co wiem/ już zniszczona.

Przy okazji polecam:
fotoreportaż Ireneusza Kaźmierczaka "ZNTK - Oleśnica - luty 1980"

Tr 203-376 z parowozowni Oleśnica. /www.kolej.pl/

"Oleśnicki węzeł kolejowy - historia w pigułce" oraz "Parowozownia w Oleśnicy" /ze strony: Kolej (nie tylko) w Oleśnicy/
Tyle nam zostało...

____________
Pozwoliłem sobie usprawnić odnośniki do stron internetowych. Polecam zwłaszcza tę ostatnią! - Paulus76


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: sob gru 08, 2007 11:14 am 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw paź 04, 2007 9:29 pm
Posty: 49
fotki z ZNTK z lutego '80 są świetne! pięknie pokazują ducha minionej epoki. Dzieki za tego linka!


Ostatnio zmieniony ndz gru 09, 2007 12:19 pm przez kudlaty, łącznie zmieniany 1 raz

Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: sob gru 08, 2007 6:49 pm 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1015
Zdjęcia są wspaniałe, a na dodatek na jednym z nich jest teść mojego brata :!: :o

_________________
Paweł


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Post: ndz gru 09, 2007 12:46 am 
Offline
Dyrektor Forum

Rejestracja: pt paź 05, 2007 1:09 pm
Posty: 615
Borysz miał zilustrować swoją wypowiedź zdjęciem parowozu Tr 203. Ale nie udało się. Mnie łatwiej jest zdjęcie umieścić w internecie - co z opóźnieniem czynię.
http://www.olesnica.nienaltowski.net/parowoz.jpg


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: pt lut 01, 2008 11:36 pm 
Offline

Rejestracja: wt paź 23, 2007 12:13 pm
Posty: 274
Mam pytanie do Borysza: czy prawdą jest, że sprzedano również parowozy do Afryki? Została też podobno sprzedana stara dokumentacja, według której budowano parowozy. To tak gwoli uściślenia - czego wyzbyliśmy się, a co mogło stanowić atrakcję.


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: sob lut 02, 2008 12:18 pm 
Offline

Rejestracja: czw lis 29, 2007 8:59 pm
Posty: 26
Nic mi nie wiadomo o sprzedaży parowozów do Afryki.Prawie napewno fakt taki nie miał miejsca.Prawdą jest natomiast, że ówczesny Pafawag sprzedał 30 specjalnie przystosowanych elektrowozów serii ET 22 do Maroka, które po latach zostały odkupione przez Polskę i niedawno były naprawiane w ZNTK Oleśnica. I pewnie to zdarzenie stało się kanwą pogłoski o sprzedaży parowozów do Afryki.

Dodane po 17 minutach:

Jeszcze uwaga w sprawie dokumentacji.Kiedy Polska otrzymała od UNRRY po wojnie parowozy serii Tr201,Tr202,Tr203,Ty246 - wraz z nimi otrzymała pełną i kompletną dokumentację tych parowozów.Niezależnie od tego przez lata polskie biura konstrukcyjne /w tym także ZNTK Oleśnica/ opracowały niemal kompletną dokumentację parowozów innych serii, która także znajdowała się w posiadaniu ZNTK. Część tej dokumentacji na nośniku papierowym uległa zużyciu w warunkach warsztatowych. Po zakończeniu naprawy parowozów ok. roku 1996 pozostała część /1 duży TIR/ została sprzedana klientowi angielskiemu za umiarkowaną cenę. I tak zakończono naprawę parowozów w ZNTK Oleśnica.


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: sob lut 02, 2008 5:34 pm 
Offline

Rejestracja: sob gru 15, 2007 4:16 pm
Posty: 119
Przesyłam link do zdjecia przedstawiającego parowozy stojące w kolejce do stanowiska demontażowego w ZNTK Oleśnica w latach ok. 1960-1964.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e0e ... 97477.html


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: śr lut 06, 2008 2:09 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 02, 2007 6:07 pm
Posty: 74
Lokomotywka wąskotorowa na terenie przedszkola kolejowego przy ul. Otwartej/Krzywoustego - jej ostatnie lata.

Obrazek


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: pt lut 29, 2008 9:07 pm 
Offline
Dyrektor Forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt wrz 21, 2007 3:01 pm
Posty: 1015
Dzięki uprzejmości pana Irka Kaźmierczaka oraz forumowicza kod możemy zapoznać się ze wszystkimi zdjęciami wykonanymi w lutym 1980 roku w oleśnickim ZNTK.
67 zdjęć zaprezentowanych jest w formie slideshow (prezentacji) w formacie *.avi Wielkość pliku 66 MB, rozdzielczość 800x592, czas 7 min. 20 s.

Tutaj można pobrać plik.

W pierwszym oknie klikamy przycisk [Free] (na samym dole ostatniej kolumny w tabelce), a w następnym w dowolny link Download via...

_________________
Paweł


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: pt kwie 04, 2008 9:17 pm 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt paź 05, 2007 4:40 pm
Posty: 19
Rychu! wskazana przez Ciebie kolejka (a przynajmniej bardzo podobna i ma ten sam nr z boku) jeszcze istnieje a oto dowód:

Obrazek

Pamiętałem, że kiedyś gdzieś ją widziałem i w końcu korzystając z pogody wybrałem się ostatnio rowerkiem na niedzielny rekonesans.
I trafiło mi się :)


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: T-51
Post: sob maja 31, 2008 4:06 pm 
Offline

Rejestracja: sob gru 15, 2007 4:16 pm
Posty: 119
Pozwalam sobie dołączyć zdjęcie lokomotywy T-51, zdjęcie pochodzi z roku 1962. Zrobione zostało w ZNTK Oleśnica, parowozy czekały na remont. A to jest jeden z tych oczekujących.
link:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f20 ... fe396.html
Mietek


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Post: sob sie 02, 2008 6:21 pm 
Offline

Rejestracja: czw lis 29, 2007 8:59 pm
Posty: 26
Fotka ,,Mietka" zawiera w opisie błąd. W nomenklaturze /inaczej nazewnictwie/ parowóz T-51 nie istniał. Faktycznie był to parowóz Ty-51, polskiej konstrukcji i produkcji. Nazwa zawsze była dwu lub trzyliterowa. Pierwsza duża litera oznaczała: E- elektrowóz, S- lokomotywa spalinowa, T- lokomotywa parowa towarowa, O- parowóz do pociągów osobowych, P- parowóz pośpieszny. Druga mała literka oznaczała układ osi /wolnobieżek i dowiązanych- tj.połączonych wiązarami z zestawem korbowodowym/. Wyjątek stanowiła literka ,,k"- jako druga oznaczała parowóz ,,kusy", czyli beztendrowy. Potem następowała jedna do trzech cyfr oznaczających kraj lub rok pochodzenia. I to tyle.


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
Post: ndz sie 03, 2008 12:28 pm 
Offline

Rejestracja: sob gru 15, 2007 4:16 pm
Posty: 119
Borysz ma rację. Powinno być Ty-51. Błąd swój zauważyłem zaraz po wysłaniu posta. Ale z powodu braku reakcji forumowiczów myślałem, że to nikogo nie zainteresowało. Przepraszam.
Jako uzupełnienie dodam, że przy naprawach parowozów w ZNTK pracowałem przez 4 lata w charakterze mistrza opisu robót.

Mietek


Zgłoś ten post
Na górę
 Wyświetl profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Możesz tworzyć nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group