Wkrótce wyjaśnią się dalsze losy oleśnickiego lotniska. Czy tereny zachowają swój lotniczy charakter?
Panorama Oleśnicka pisze:
Lotnisko powiatowe?
Podczas ostatniej sesji Rady Powiatu starosta Zbigniew Potyrała poinformował, iż jest prawdopodobne, że oleśnickie lotnisko zostanie przekazane powiatowi. Zadaniem jego władz będzie utrzymanie dotychczasowej funkcji terenu. Takie deklaracje uzyskał na pierwszym spotkaniu z przedstawicielem Ministerstwa Obrony Narodowej, które jest właścicielem obiektu. Do potwierdzenia tego planu i ustalenia konkretów ma dojść podczas kolejnego spotkania z wiceministrem.
Znane mi związki naszego miasta z lotnictwem sięgają już ponad 90 lat wstecz:
Operacje lotnicze nad Górnym Śląskiem 1919-1921, Andrzej Morgała, Lotnictwo z szachownicą 27 (2/2008).
Cytuj:
Według danych wywiadowczych w ostatniej dekadzie czerwca 1919 lotnictwo niemieckie dysponowało następującymi siłami rozmieszczonymi w pobliżu granicy: […] Spahlitz (Spalice – Oleśnica) – dwie eskadry po 7 samolotów.
Wspomnienie o wypadku na oleśnickim lotnisku zamieszczone na stronie
olesnica.org http://olesnica.org/Lotnisko_wypadek.htm zmotywowało mnie do umieszczenia na Forum kilku informacji o działającym w Oleśnicy Aeroklubie Wojskowym. Informacje zaczerpnąłem z biuletynu informacyjnego
50 lat wojskowego szkolnictwa lotniczo-technicznego.
Aeroklub Wojskowy przy TOSWL powstał 19.10.1957 r. Jego pierwszym prezesem został kpt. L. Pęcikiewicz, kierownikiem kpt. M. £uszcz, a sekretarzem por. Jan Lech. Utworzono 4 sekcje: motorową, szybowcową, spadochronową i modelarską. Aeroklub posiadał 2 samoloty CSS-13, samolot Junak-2 oraz szybowce: Mucha, Komar, Salamandra, Żuraw i ABC.
W 1957 r. Aeroklub liczył 89 członków. W czerwcu 1958 roku zakończono pierwsze szkolenie samolotowe. Ukończyli je, uzyskując III klasę pilota sportowego: kpt. C. Jakóbczyk, por. Andrzej Antoszczyk, por. Jan Lech, por. S. Węgrzynowski. Ponadto do końca 1958 r. wyszkolono 16 pilotów szybowcowych III klasy, w następnym 18 pilotów szybowcowych i 5 samolotowych.
W tym okresie członkowie aeroklubu odnieśli wiele sukcesów sportowych – piloci szybowcowi przelecieli 2880 km, uzyskując warunki do zdobycia odznak szybowcowych, a por. Antoszczyk i por. Z. Dudek na samolocie CSS-13 zajęli I miejsce i zdobyli puchar przechodni „Kuriera Polskiego” w Ogólnopolskim Zlocie Samolotów Sportowych w Toruniu.
Oleśnicki Aeroklub Wojskowy działał do roku 1962.
mjr mgr inż. Kazimierz Wilk
Ciekawostką związaną z oleśnickim lotniskiem (o której chyba niewielu wie) jest fakt, że w 1960 roku właśnie stąd po raz pierwszy w swoim życiu wzniósł się w powietrze późniejszy polski kosmonauta – Mirosław Hermaszewski. On sam tak o tym pisze w swojej książce
Ciężar nieważkości - opowieść pilota-kosmonauty:
I na koniec pytanie: w którym roku została wybudowana istniejąca do dziś droga startowa?