Historia Oleśnicy
http://olesnica.vot.pl/forum/

140 lat linii kolejowej Wrocław - Oleśnica
http://olesnica.vot.pl/forum/viewtopic.php?f=1&t=109
Strona 1 z 1

Autor:  marekn [ ndz maja 11, 2008 10:50 am ]
Tytuł:  140 lat linii kolejowej Wrocław - Oleśnica

Kiedyś przeczytałem "Pochodzące z 1868 r. przejście podziemne na perony dworca oleśnickiego będzie remontowane". Początkowo mnie to nie zastanowiło. Teraz, gdy oglądam zdjęcia dworca z początku XX w., zauważam, że nie istnieje na nich obecne zejście do tunelu ani perony wyspowe. Powstaje pytanie - kiedy wykonano perony wyspowe z przejściem podziemnym? Na dworcu Nadodrze nastąpiło to dopiero w 1911 r. Może gdzieś w przejściu podziemnym zachowała się data? Może jest ona na pawilonach na peronach?

Czy ktoś ma zdjęcie dworca od tyłu?

Autor:  ruzam [ czw maja 15, 2008 10:45 pm ]
Tytuł: 

Bardzo rzadko zdarza mi się podróżować koleją ale za to często przebywam w pobliżu stacji Grabowno Wlk. Od znajomego otrzymałem informacje że na stacji można obejrzeć stare mechanizmy, urządzenia z czasów lokomotyw parowych. Odnalazłem wiele jak na tak małą stację żurawi wodnych. Udało mi się obejrzeć pięć, najmłodszy z datą 1941 rok. Szukałem urządzeń produkowanych przez firmęKrupp. Według moich informacji na tej stacji powinny znajdować się szyny kolejowe wyprodukowane przez tą firmę i nie wiem czy odlewy żurawi wodnych nie wykonała ta firma. Dla ciekawostki dodam że Krupp była producentem największychdział kolejowych minn. działa "Gruba Berta" z którego ostrzeliwano Warszawę w czasie Powstania Warszawskiego. Zastanawiam się czy na stacji w Oleśnicy można odnaleźć napisy, mechanizmy kolejowe z czasów parowozów może firmy Krupp.


Obrazek Obrazek Obrazek

Oznaczenia hut i daty wytopu kolejno 1903r, 1899r, 1906r

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek

Autor:  adamuss [ ndz maja 18, 2008 4:51 pm ]
Tytuł: 

Witam wszystkich na forum.
Razem z forumowiczem ruzam doszliśmy do wniosku iż żurawie wodne w Grabownie Wielkim są wyprodukowane przez kilka firm w różnych miejscach między innymi w fabryce Krausewerk w miejscowości Neusalz obecnie Nowa Sól, oraz Eisenwerk w miejscowości Schafstaedt około 40 km na zachód od Lipska
Obrazek Obrazek

Jest jeszcze jeden najstarszy żuraw niestety nie znalazłem na nim daty czy miejsca produkcji wygląda na bardzo stary.
Zważywszy na to iż linie kolejową zaczęto budować w 1871r. może on pochodzić z tego okresu. Jeśli ktoś wie więcej na ten temat proszę o jakieś informacje :?:
Obrazek Obrazek

Odnalazłem tez szyny z roku 1913 wyprodukowane w miejscowości Dudelingen 15 km na południe od Luksemburgu :!: , oraz z 1924r. wyprodukowane w miejscowości Bochum 15 km na wschód od Essen (siedziba zakładów Krupp)
Obrazek Obrazek Obrazek
Prawdopodobnie szyny z początku lini kolejowej nie zachowały sie, ale będe szukał dalej. Pozostało jeszcze wiele rozjazdów przestawianych ręcznie z sygnalizacją na lampy naftowe
Obrazek

W budynku stacyjnym prawdopodobnie znajdował sie schron przeciwlotniczy (zdjęć nie mam bo usunołem przez przypadek), ale nigdy nic nie wiadomo???. Jeśli posiada ktoś jakieś informacje na temat stacji Grabowno Wielkie (GrossGraben) zapraszam do pisania. Pozdrawiam Adamuss

Autor:  ruzam [ wt maja 20, 2008 11:01 am ]
Tytuł: 

Trudno odnaleźć datę, napis który mógłby wskazać rok budowy przejścia podziemnego na perony stacji Oleśnicy. Oglądałem zdjęcia dworca zamieszczone na stronie hydralu i natrafiłem na moim zdaniem błędne datowane zdjęcie (1902) pokazujące już istniejącą nadbudówkę wejścia do tunelu. http://wroclaw.hydral.com.pl/91459,foto.html Na zdjęciach z roku 1905r nie ma peronów. Również na zdjęciu pokazującym dworzec od strony parkingu datowanym na rok 1913 nie widać nadbudówki wejścia do tunelu. http://wroclaw.hydral.com.pl/4358,obiekt.html Pozostaje pytanie z którego roku jest zdjęcie (zrobione z peronu) pokazujące dworzec z wejściem do przejścia podziemnego :?: Na tych samych zdjęciach widać że zadaszenie dworca kolejowego przy torze pierwszym dobudowano przed rokiem 1905. Dworzec posiadał dwa maszty. Ciekawe jest zdjęcie wykonane o zmierzchu. Widać na nim oświetlenie i kolejarza który obsługuje jakieś urządzenie na torze :)
Obrazek Obrazek

Autor:  marekn [ śr maja 21, 2008 1:32 am ]
Tytuł: 

Rzeczywiście, zdjęcie http://wroclaw.hydral.com.pl/91459,foto.html
jest błędnie datowane. Zegar nad wejściem do dworca - ciągle, i jeszcze w 1908 r. miał tarczę kwadratową. Na tym zdjęciu zegar ma tarczę okrągłą, czyli data wykonania zdjęcia musiała być późniejsza. Można sądzić, że data wybudowania tunelu i peronów wyspowych mogła być późniejsza niż na dworcu Wrocław-Nadodrze. Czyli po 1911 r.

Autor:  Gość [ ndz maja 25, 2008 9:12 pm ]
Tytuł: 

A tutaj ten sam żuraw wodny z czasów świetności. Kępińska lokomotywa parowa TKt48-151 z pociągiem osobowym do Kępna oczekuje w oleśnickich peronach. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/378 ... 11ecf.html
Więcej m. in. na stronie kępińskiego stowarzyszenia www.smk.kepno.pl

Autor:  ruzam [ śr maja 28, 2008 2:28 pm ]
Tytuł: 

Obrazek Obrazek


Jest jeszcze coś co wzbudziło moje zainteresowanie. Te budki na peronach wyspowych to podobno są windy towarowe. Jeśli są windy musi być jeszcze jeden tunel równoległy z przejściem podziemnym na perony dworca oleśnickiego. Na tak dużej stacji powinien znajdować się schron przeciwlotniczy. Być może ktoś kto zna dobrze stacje w Oleśnicy opisze nam jej wszystkie tajemnice.

Kilka filmów z You Tube
http://pl.youtube.com/watch?v=Ka19a7JgIzw
http://pl.youtube.com/watch?v=cqFoBcBpDmA
http://pl.youtube.com/watch?v=nnGsfZjlKug
http://pl.youtube.com/watch?v=c8Fl0nHwN ... re=related
http://pl.youtube.com/watch?v=hf2NlNTq7 ... re=related

Autor:  NIKO [ ndz sty 25, 2009 5:00 pm ]
Tytuł:  BUDKI TOWAROWE NA PERONACH DWORCA OLEŚNICA

ODPOWIADAJ¡C NA PYTANIE DOTYCZ¡CE BUDEK I EWENTUALNEGO TUNELU RÓWNOLEG£EGO DO TUNELU DLA PODRÓZNYCH, POTWIERDZAM FAKT, ŻE ISTNIEJE TUNEL RÓWNOLEG£Y I JEST ON PO£¡CZONY Z BY£¡ KAS¡ TOWAROW¡ ZNAJDUJE SIę ONA NA PRZECIW KAS BILETOWYCH, W NIEJ TEŻ JEST WINDA DLA WÓZKÓW Z BAGAŻAMI ORAZ DRUGA WINDA JEST W HOLU DWORCA OBOK KIOSKU RUCH. TYM PO£¡CZONYM TUNELEM ODBYW£O SIE DOSTARCZANIE PRZESY£EK BAGAŻOWYCH NA PERON I Z POWROTEM. MIESZKA£EM JAKO DZIECKO NA DWORCU I BROILIŚMY PO CA£YM DWORCU. CO DO SCHRONU TO NIE PAMIETAM ALE JESZCZE SIE ODEZWę :D

Autor:  Masiux [ śr cze 23, 2010 2:35 pm ]
Tytuł: 

Budki na peronach mnie zdziwiły gdy niedawno zacząlem się kolejny przyglądać stacji. Wiedziałem, że gdzieś musi być jeszcze jeden tunel ale nie mogłem znależć do niego wejścia. Wiem że schrony były pod magazynami tam (spróbuje opisać) gdzie taraz znajduje się skup złomu. Jak będzie szedł przy ich ścianach powinien natrafić na zejścia do piwnicy ( pionowe i zwykłe), a obok może się jeszcze znajdują białe strzałki jeśli ich ktoś nie zamalował. Pomieszczenia są pozasypywane. Wiem, bo gdy mój tata pracował jeszcze na kolei to widziałem jak te wszystkie schrony są pozasypywa i tak samo oznakowane (biała strzałka). We Wrocławiu windy towarowe są większe i używa się ich też jako małych magazynów na wózki, rowery i tp. , a tunele pod całą stacją są w bardo dobrym stanie i nadal się ich używa.

Autor:  Remigiusz [ sob cze 26, 2010 3:38 pm ]
Tytuł: 

Ja z Masiuxem (Dawidem) naleźliśmy parę ciekawostek.

Szyny z 1909 z Chorzowa (Königshütte 1909)
oraz napis firmy na przełączniku zwrotnicy: "Ganz & G2 Ratibor 1911"

Obrazek


Obrazek

ObrazekObrazek

Na starej blokadzie torowej można było odczytać König Albert....
Być może König Alberthütte, bo szyna, na której widniał napis jest wycięta.
ObrazekObrazek
ObrazekObrazek

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+2godz. [letni]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/